ΕΛΛΑΔΑ

Βουλή: Στην επιτροπή Θεσμών και Διαφάνειας το θέμα των ΕΛΤΑ

Τα θέματα των Ελληνικών Ταχυδρομείων (ΕΛ.ΤΑ.) και η αναστολή λειτουργίας καταστημάτων τους εξετάζονται, σήμερα Πέμπτη, στην Επιτροπή Θεσμών και Διαφάνειας της Βουλής.

Τα μέλη της επιτροπής θα ενημερώσουν οι κ.κ. Κυριάκος Πιερρακάκης, υπουργός Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών, Δημήτριος Παπαστεργίου, υπουργός Ψηφιακής Διακυβέρνησης, Ιωάννης Παπαχρήστου, διευθύνων σύμβουλος της Ελληνικής Εταιρείας Συμμετοχών και Περιουσίας Α.Ε. (ΥΠΕΡΤΑΜΕΙΟ – GROWTHFUND) και Μάριος Καλογεράς – Τέμπος, αναπληρωτής διευθύνων σύμβουλος ΕΛ.ΤΑ., εκτελών προσωρινώς καθήκοντα διευθύνοντος συμβούλου.

Στη συζήτηση θα παρέμβουν ο πρόεδρος του ΣΥΡΙΖΑ Σωκράτης Φάμελλος και ο πρόεδρος της Νέας Αριστεράς Αλέξης Χαρίτσης. Με την έναρξη της συζήτησης, ο κοινοβουλευτικός εκπρόσωπος του ΠΑΣΟΚ και μέλος της επιτροπής Παναγιώτης Δουδωνής κατήγγειλε ότι η πλειοψηφία μεθόδευσε η συζήτηση να γίνει στην Επιτροπή Θεσμών αντί να γίνει στις συναρμόδιες επιτροπές της Βουλής, όπου θα υπήρχε η δυνατότητα να μιλήσουν περισσότεροι βουλευτές. Έθεσε επίσης ζήτημα γιατί δεν προσεκλήθη η Αρχή που είναι αρμόδια να ενημερώσει για τις απευθείας αναθέσεις των ΕΛΤΑ και κατήγγειλε ότι η συνεδρίαση για τα ΕΛΤΑ ορίστηκε την ίδια ημέρα, όπου στην ολομέλεια εξελίσσεται η κρίσιμη συζήτηση για την υπαγωγή του ΟΠΕΚΕΠΕ στην ΑΑΔΕ.

Ο βουλευτής του ΣΥΡΙΖΑ Παύλος Πολάκης ζήτησε τα αποτελέσματα του διαχειριστικού ελέγχου στα ΕΛΤΑ για να καταγραφούν τα έσοδα και έξοδα του συνόλου των καταστημάτων και να διαφανεί αν υπάρχει βάση για το κλείσιμο των 206 καταστημάτων των ΕΛΤΑ κοντά στα 143 που έκλεισαν, επί κυβέρνησης της ΝΔ.

Η κοινοβουλευτική εκπρόσωπος της Πλεύσης Ελευθερίας Ελένη Καραγεωργοπούλου ζήτησε την αναβολή της συνεδρίασης, σημειώνοντας ότι στην ολομέλεια συζητείται ένα κρίσιμο ζήτημα, όπως είναι αυτό του ΟΠΕΚΕΠΕ. Ζήτησε επίσης οπωσδήποτε να κληθεί και να «απολογηθεί» για τα «έργα και τις ημέρες του» ο αντιπρόεδρος της κυβέρνησης Κωστής Χατζηδάκης.

Ο βουλευτής του ΚΚΕ Χρήστος Κατσώτης είπε ότι από την αναβολή της προηγούμενης συνεδρίασης μέχρι σήμερα, θα έπρεπε να είχε κατατεθεί στις Κοινοβουλευτικές Ομάδες η πρόταση αναδιάρθρωσης των ΕΛΤΑ, στην οποία έχει καταλήξει η κυβέρνηση, ώστε να υπάρξει πεδίο συζήτησης.

Προσωρινός διευθύνων σύμβουλος ΕΛΤΑ: «Κανένας πολίτης δεν θα μείνει χωρίς πλήρη ταχυδρομική εξυπηρέτηση»

Η πρόκληση είναι πως θα συνδυάσουμε την εξυπηρέτηση των πολιτών σε κάθε γωνιά της χώρας με την ευθύνη να μην οδηγήσουμε τον Οργανισμό σε οικονομικό αδιέξοδο», δήλωσε ο Μάριος Καλογεράς – Τέμπος, Αναπληρωτής Διευθύνων Σύμβουλος ΕΛ.ΤΑ., εκτελών προσωρινώς καθήκοντα Διευθύνοντος Συμβούλου, στην επιτροπή Θεσμών και Διαφάνειας της Βουλή. «Με την ανάγκη να διασφαλίσουμε τη βιωσιμότητα της εταρείας, αναγνωρίζουμε ότι υπήρξαν αδυναμίες και ελλείψεις στη συνεννόηση, τη διαβούλευση, την ενημέρωση και σε κάποιες επιμέρους παραμέτρους του σχεδιασμού, ιδιαίτερα σε ό,τι αφορά το σχέδιο βελτιστοποίησης του δικτύου. Ο σχεδιασμός για την βελτιστοποίηση του δικτύου βασίστηκε σε αντικειμενικά κριτήρια κυρίως εγγύτητας με άλλα καταστήματα εξυπηρέτησης και τραπεζικά καταστήματα και ATM και κάλυψης» ανέφερε ο κ. Καλογεράς Τέμπος και ενημέρωσε τα μέλη της επιτροπής:

«Προχωρούμε σε οργανωμένη ενημέρωση και διαβούλευση με τις τοπικές κοινωνίες. Πηγαίνουμε δήμο – δήμο και κατάστημα με κατάστημα και επαναξιολογούμε όλες τις παραμέτρους, όχι μόνο τις ποσοτικές αλλά και τις ποιοτικές. Είναι ξεκάθαρη η δέσμευση: κανένας πολίτης και καμία περιοχή δεν θα μείνει χωρίς πλήρη ταχυδρομική εξυπηρέτηση. Όπου υφίσταται λειτουργία ιδιόκτητου καταστήματος προβλέπεται εξυπηρέτηση μέσω συνεργατών, σημεία παράδοσης και παραλαβής, θυρίδων και κατ΄οίκον υπηρεσίες που προσφέρουν οι ταχυδρόμοι.

Πρώτα βρίσκουμε την εναλλακτική λύση μέσω συνεργασίας με φυσικό σημείο και ανθρώπινη παρουσία και μετά προχωράμε στην εκάστοτε υλοποίηση. Ο σχεδιασμός αυτός προβλέπει τη σταδιακή υλοποίησή του μέσα στο πρώτο τρίμηνο του νέου έτους. Από όλο το πλάνο μετασχηματισμού των ΕΛΤΑ καμία θέση τακτικού υπαλλήλου δεν θα χαθεί. Ο στόχος είναι τα ΕΛΤΑ να παραμείνουν παρόντα και ισχυρά στο μέλλον, να περάσουμε από ένα δίκτυο που στηρίζονταν σχεδόν αποκλειστικά σε φυσικά καταστήματα σε ένα δίκτυο πολυσύνθετο πιο ευέλικτο που θα περιλαμβάνει φυσικά καταστήματα, ιδιόκτητα και πρακτορεία, συνεργατικά σημεία, θυρίδες, ψηφιακές εφαρμογές και ενισχυμένη κατ΄οίκον εξυπηρέτηση, με τη φυσική παρουσία του ταχυδρόμου».

Ως προς το πλάνο μετασχηματισμού ο κ. Τέμπος δήλωσε ότι θα υπάρξει εξορθολογισμός του κόστους με αξιοποίηση της ακινήτης περιουσίας των ΕΛΤΑ(χαρακτηριστικό παράδειγμα το κτήριο στην Καισαριανή), ενίσχυση και επέκταση χρηματοοικονομικών υπηρεσιών, ξεκινώντας συνεργασία με την ALPHA BANK, και υλοποίηση νέων τεχνολογιών.

Κυρ. Πιερρακάκης: «Στο σχέδιο δεν προβλέπεται κλείσιμο, αλλά μετασχηματισμός καταστημάτων»

«Στο σχέδιο, το οποίο η μεταβατική διοίκηση θα διαχειριστεί, δεν προβλέπεται κλείσιμο, προβλέπεται μετασχηματισμός», δήλωσε ο υπουργός Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών Κυριάκος Πιερρακάκης και ενημέρωσε την Επιτροπή Θεσμών και Διαφάνειας της Βουλής ότι θα υπάρξει μετασχηματισμός 158 καταστημάτων. «Βάζω αστερίσκο στις περιπτώσεις που υπάρχει άλλο κατάστημα της courier-ΕΛΤΑ, στα 100 ή στα 200 μέτρα. Αντικειμενικά, για έναν οργανισμό που πρέπει να τον διαφυλάξουμε, το να υπάρχει μια εναλλακτική στα 100 ή στα 200 μέτρα, είναι κάτι ορθολογικό να το λάβουμε υπόψη μας στην αναδιάρθρωση του δικτύου. Στα υπόλοιπα 113 καταστήματα θα υπάρξει μετασχηματισμός, μόνο όταν βρεθεί πράκτορας των ΕΛΤΑ, και διασφαλιστεί ότι όλοι οι πολίτες έχουν ενημερωθεί για τη μετάβαση» ανέφερε ο κ. Πιερρακάκης και σημείωσε ότι «υπάρχει μεγάλο ενδιαφέρον τοπικών καταστηματαρχών, ανθρώπων της γειτονιάς».

«Εξετάζουμε τις ανάγκες εξυπηρέτησης κάθε περιοχής, πού πληρώνονταν οι περισσότεροι λογαριασμοί, πού υπήρχε αυξημένη χρήση εργοσήμου, πού κυριαρχούσε η αποστολή δεμάτων και μόνο αν υπάρχει κοντινό τραπεζικό κατάστημα ή ΑΤΜ και διασφαλίζεται στο 100% η εξυπηρέτηση του πολίτη, θα προχωρήσουν στην αναδιοργάνωση. Γι΄ αυτό 17 καταστήματα, από την αρχικά λίστα, τελικά δεν θα μετασχηματιστούν, γιατί καλύπτουν κρίσιμες ανάγκες τραπεζικών συναλλαγών. Αυτό δείχνει ότι υπάρχει αλλαγή στο σχέδιο, αυτό δείχνει ότι καμία απόφαση δεν λαμβάνεται μηχανιστικά, αυτό δείχνει ότι καμία τοπική κοινωνία δεν μένει μετέωρη», είπε ο υπουργός Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών.

Κεντρικός πυλώνας της νέας προσέγγισης είναι το shop in shop, τόνισε ο κ. Πιερρακάκης και διευκρίνισε: «Είναι η παροχή ταχυδρομικών υπηρεσιών μέσα σε ήδη λειτουργούντα καταστήματα της γειτονιάς. Υιοθετήθηκαν και από την προηγούμενη κυβέρνηση και λειτουργούν ήδη σε 500 σημεία σε όλη τη χώρα και έχουν αποδείξει ότι μπορούν να λειτουργήσοην αποτελεσματικά με εμφανή σήμανση των ΕΛΤΑ, με βασικές ταχυδρομικές και χρηματοοικονομικές υπηρεσίες, με διευρυμένο ωράριο εξυπηρέτησης και με σημαντικά χαμηλότερο λειτουργικό κόστος το οποίο οφείλουμε να λάβουμε υπόψη μας, αν όντως μας ενδιαφέρει ο Οργανισμός και εμάς μας ενδιαφέρει ο Οργανισμός».

«Το Ταχυδρομείο μετασχηματίζεται», υπογράμμισε ο κ. Πιερρακάκης, «για να μπορέσει να μείνει παρόν. Τα πρακτορεία ΕΛΤΑ είναι συνεργαζόμενα σημεία εξυπηρέτησης που θα λειτουργήσουν βάσει σύμβασης με την ΕΛΤΑ ΑΕ». Σύμφωνα με τον ίδιο, οι υπηρεσίες, οι τιμές, οι όροι παροχής και η διαδικασία καθορίζονται αποκλειστικά από την ΕΛΤΑ που θα διατηρήσει πλήρη έλεγχο και εποπτεία κι έτσι θα διασφαλιστεί η εξυπηρέτηση μικρών κοινοτήτων εκεί όπου ένα πλήρες κατάστημα δεν είναι επιχειρησιακά ή οικονομικά βιώσιμο αλλά η φυσική παρουσία του κράτους παραμένει αναγκαία.

Ο υπουργός Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών δεν δίστασε να αναγνωρίσει ότι δεν είχαν εξερευνηθεί όλες οι δυνατότητες εναλλακτικών στο σύνολο των περιοχών που θα όφειλαν να είχαν εξερευνηθεί, πριν ανακοινωθεί κλείσιμο καταστημάτων. Κάλεσε πάντως τα κόμματα να δουν τι συμβαίνει σε οποιαδήποτε χώρα του πλανήτη, αυτή τη στιγμή, όπου προσπαθούν να βρουν τις αντίστοιχες λύσεις για να διαχειριστούν και τα κόστη τους και την κάλυψη για όλους. «Λίγο πολύ αντιμετωπίζουμε όλοι την ίδια εξίσωση για τα ταχυδρομεία μας» ανέφερε ο κ. Πιερρακάκης.

Σ. Φάμελλος: «Υπάρχουν πολιτικές ευθύνες για το πάρτι στα ΕΛΤΑ»

Για «προσβολή» της Βουλής έκανε λόγο ο πρόεδρος του ΣΥΡΙΖΑ-ΠΣ, Σωκράτης Φάμελλος, μιλώντας στην Επιτροπή Θεσμών και Διαφάνειας για τα ΕΛΤΑ, καταλογίζοντας στην κυβέρνηση ότι ανέβαλε τη συνεδρίαση για το κλείσιμο των καταστημάτων με στόχο να συγκαλύψει ακόμα ένα σκάνδαλο.

«Εδώ υπάρχει ένα ζήτημα κοινοβουλευτικής δεοντολογίας, που είναι η Δημοκρατία. Αυτό λέμε στην Ελλάδα Δημοκρατία, όχι να κάνετε κουμάντο με τα ρουσφέτια σας και εν κρυπτώ, μαζί με τους βουλευτές της Νέας Δημοκρατίας, το οποίο δεν το έχετε τηρήσει. Θέλετε, λοιπόν, να δημιουργήσετε τετελεσμένα», σημείωσε.

Εξάλλου, απέναντι στις κατηγορίες ότι «για όλα φταίει ο ΣΥΡΙΖΑ», παρέπεμψε σε αυτά που είπε ο διευθύνων σύμβουλος, ο οποίος «παραδέχτηκε ότι τα ΕΛΤΑ ήταν κερδοφόρα το 2020».

Ο κ. Φάμελλος δεν παρέλειψε να αναφερθεί και στα 280 εκατομμύρια, τα οποία «έριξε» η κυβέρνηση στα ΕΛΤΑ το 2020, διερωτώμενος εάν ήταν για να ταΐσουν τις «γαλάζιες ακρίδες» ή γιατί ήταν όντως βιώσιμα.

Στη συνέχεια μίλησε για σειρά ευθυνών της κυβέρνησης, από τις αναθέσεις από τα Ελληνικά Ταχυδρομεία στον κ. Πάτση το 2020-2022, ύψους πάνω από 800.000 ευρώ και το γενικότερο «όργιο αναθέσεων και παρανομιών στη διαχείριση των ΕΛΤΑ», μέχρι τις προσλήψεις με παράκαμψη ΑΣΕΠ και τις κατατμήσεις των συμβάσεων.

«Αριστεία στη διαφθορά», σχολίασε κάνοντας λόγο για «ένα καραμπινάτο σκάνδαλο της Νέας Δημοκρατίας».

«Από τη μια μεριά, κάνατε ό,τι κάνατε με ψέματα και μεγάλα λόγια για να ταΐσετε “γαλάζιες ακρίδες”, κι απ’ την άλλη μεριά τα κλείνετε για να ικανοποιήσετε τα ιδιωτικά κούριερ, τις ιδιωτικές εταιρείες ταχυμεταφορών. Αυτό είναι το σχέδιο σας “ό,τι αρπάξουμε και να βολέψουμε και τους μεγάλους”», πρόσθεσε, ενώ επανέλαβε το αίτημα του ΣΥΡΙΖΑ να ανακληθεί συνολικά η εν λόγω απόφαση και όχι να ξανανοίξουν «κάποια» καταστήματα.

«Υπάρχουν κερδοφόρα καταστήματα σε περιοχές που δεν υπάρχει άλλη εξυπηρέτηση και πρέπει να ανοίξουν τώρα. Όλοι οι δήμοι έχουν στραφεί εναντίον σας, όλη η κοινωνική αντίδραση είναι εναντίον σας. Είναι ένα ακόμα χτύπημα και στους αγρότες, οι οποίοι κινητοποιούνται», τόνισε ο πρόεδρος του ΣΥΡΙΖΑ.

Κλείνοντας, προανήγγειλε καα άλλες πρωτοβουλίες, καθώς προκύπτει και «ένα μεγάλο οικονομικό σκάνδαλο, με αδιαφάνεια και ατασθαλίες, ρουσφέτια, προσλήψεις, απευθείας αναθέσεις».

Σε αυτό το πλαίσιο, ζήτησε την κατάθεση του πορίσματος των ορκωτών για τα ελλείματα στα ΕΛΤΑ που παραγγέλθηκε το 2023 και έμεινε στα συρτάρια του Υπερταμείου, ενώ εξέφρασε την άποψη ότι απαιτείται εξεταστική επιτροπή για το σκάνδαλο των ΕΛΤΑ.

«Υπάρχει σοβαρή ευθύνη και υπουργών για όλο αυτό το πάρτι που έγινε στα ΕΛΤΑ και τη χρεοκοπία που έγινε με τη διακυβέρνηση της Νέας Δημοκρατίας. Υπάρχουν ευθύνες στα πολιτικά πρόσωπα για τα ρουσφέτια. Υπάρχουν ευθύνες για τις κατατμήσεις», κατέληξε ο κ. Φάμελλος.

Αλ. Χαρίτσης: «Ο κ. Μητσοτάκης έδωσε το πράσινο φως για το λουκέτο στα ΕΛΤΑ»

Ευθύνες στον πρωθυπουργό, Κυριάκο Μητσοτάκη, για «αιφνιδιαστικό λουκέτο σε 204 καταστήματα των ΕΛΤΑ σε όλη τη χώρα» απέδωσε ο πρόεδρος της Νέας Αριστεράς, Αλέξης Χαρίτσης, σε παρέμβασή του στην σημερινή συνεδρίαση της Επιτροπής Θεσμών και Διαφάνειας της Βουλής.

Ο κ. Χαρίτσης επανέλαβε ότι «το πράσινο φως για το λουκέτο στα ΕΛΤΑ το έδωσε ο ίδιος ο κ. Μητσοτάκης σε σύσκεψη στο Μέγαρο Μαξίμου», προκαλώντας τους παριστάμενους υπουργούς να τον διαψεύσουν εάν μπορούν.

«Μόνο όταν υπήρξαν αντιδράσεις ακόμη και από βουλευτές της συμπολίτευσης επιχειρήθηκε μια προσωρινή αναδίπλωση», ανέφερε ο πρόεδρος της Νέας Αριστεράς και πρόσθεσε: «Ο κ. Μητσοτάκης είχε μυστικές συσκέψεις και καρατόμησε τον διευθύνοντα σύμβουλο των ΕΛΤΑ ψάχνοντας για ακόμα ένα εξιλαστήριο θύμα, όπως συνηθίζει άλλωστε». Θύμισε, ακόμη, «το ευτράπελο της ματαίωσης κοινής συνεδρίασης των δύο κοινοβουλευτικών επιτροπών στις αρχές Νοεμβρίου, 10 μόλις λεπτά πριν την έναρξη της συνεδρίασης».

Για το κλείσιμο των καταστημάτων, σημείωσε πως «η επιλογή να κλείσουν μαζικά καταστήματα ούτε τεχνοκρατική είναι ούτε ουδέτερη. Ευνοεί συγκεκριμένα ιδιωτικά συμφέροντα και μεταφέρει κόστος και ταλαιπωρία στους πιο αδύναμους. Κι αυτό είναι καθαρά πολιτική επιλογή, όχι αναγκαιότητα».

Επίσης, παρέθεσε στοιχεία «για την προκλητική κακοδιαχείριση με αναθέσεις», όπως είπε. Ειδικότερα, «1 εκατ. ευρώ στον κ. Πάτση, ανάθεση σχεδόν 5 εκατ. ευρώ στην PWC για υπηρεσίες συμβούλου, με ασφαλιστήριο 500.000 ευρώ για τα στελέχη της διοίκησης και μάλιστα τις μέρες ακριβώς που ανακοινωνόταν το μαζικό κλείσιμο καταστημάτων». Ρώτησε, δε, εάν όλα αυτά υπηρετούν τον εξορθολογισμού του κόστους, για τον οποίο μιλάει το στρατηγικό σχέδιο του Υπερταμείου, που εγκρίνεται από τον υπουργό Οικονομικών. «Μην επιχειρείτε να καλυφθείτε πίσω από το Υπερταμείο», επεσήμανε.

Στη συνέχεια, ο κ. Χαρίτσης είπε ότι «το στρατηγικό σχέδιο του Υπερταμείου έως το 2027 μιλάει για όραμα να γίνουν τα ΕΛΤΑ θεμέλιο της ελληνικής κοινωνίας» και ρώτησε:

«1. Διασφαλίζεται η καθολική υπηρεσία μετά το κλείσιμο των 204 καταστημάτων;

2. Η Εθνική Επιτροπή Τηλεπικοινωνιών και Ταχυδρομείων έστειλε επιστολή και ζητάει από τα ΕΛΤΑ άμεση πληροφόρηση για την εξασφάλιση της καθολικής υπηρεσίας. Τι έχουν απαντήσει τα ΕΛΤΑ;

3. Πώς υπολογίζεται το κόστος της καθολικής υπηρεσίας και πότε καταβάλλεται; Καταβάλλεται τακτικά και εμπρόθεσμα ή καθυστερεί; Και πόσο επηρεάζεται αυτό από τη μείωση του δικτύου;».

Ιδιαίτερη μνεία έκανε ο πρόεδρος της Νέας Αριστεράς στους εργαζόμενους, μόνιμους και εργολαβικούς, ζητώντας από τους υπουργούς να δεσμευτούν για τη διασφάλισή τους.

«Τα ΕΛΤΑ δεν είναι μια οποιαδήποτε επιχείρηση. Είναι υποδομή συνοχής. Είναι ο τρόπος με τον οποίο το κράτος έφτανε μέχρι το τελευταίο χωριό, μέχρι τον ηλικιωμένο, τον αγρότη, τον μικρό επαγγελματία. Και αυτή η λειτουργία δεν μπορεί να μετριέται μόνο με λογιστικούς όρους. Εμείς λέμε ότι υπάρχει άλλος δρόμος. Ένα δημόσιο ταχυδρομείο σύγχρονο, ψηφιακά αναβαθμισμένο, οικονομικά βιώσιμο, αλλά ταυτόχρονα παρόν σε όλη τη χώρα. Ένα εργαλείο ισότιμης ανάπτυξης και κοινωνικής συνοχής», υπογράμμισε ο κ. Χαρίτσης.

POPAGANDA

Share
Published by
POPAGANDA